Installateur Martijn Huibers deelt positieve ervaringen met online monitoring

Decorative brandbar

‘We beheren al ruim honderd warmtepompen van klanten op afstand’

Steeds meer installateurs ontdekken de voordelen van beheer op afstand. Neem Martijn Huibers van Huibers Electra in Veenendaal. Hij deelt zijn positieve ervaringen. ‘Sterker nog, wij kunnen én willen niet meer zonder.’

Huibers heeft al flink wat jaren ervaring met het online monitoren van warmtepompen. Hij weet dus waarover hij praat. ‘Installaties worden technisch steeds complexer, technische mensen op de arbeidsmarkt zijn schaars. Bovendien willen wij als installatiebedrijf onze klanten onderscheidende dienstverlening bieden en optimaal ontzorgen. Dat kunnen wij alleen door voortdurend online inzicht te hebben in de status en prestaties van door ons geïnstalleerde warmtepompen. Wij beheren daarom al ruim honderd warmtepompen van klanten op afstand.’



Instellingen aanpassen op afstand

Huibers Electra doet dat met HomeCom Pro, hét online portaal van Nefit Bosch waar installateurs eenvoudig cv- en warmtepompinstallaties kunnen monitoren. ‘Op je laptop, desktop of smartphone heb je 24/7 inzicht in de actuele status en prestatie van elke warmtepomp’, legt Huibers uit. ‘Elke sensor van elke ingevoerde warmtepomp wordt uitgelezen. Via de overzichtelijke, grafische monitoringfunctie heb je in één oogopslag overzicht over alle belangrijke parameters. Waar nodig kun je eenvoudig op afstand bijsturen en aanpassen. Je hoeft daarvoor niet meer naar de klant, je regelt het op afstand. Ook kun je eenvoudig nieuwe apparaten aan HomeCom Pro toevoegen. Daarvoor zijn er standaard protocollen.’

Proactieve foutmeldingen, geen paniekstoringen

Verder ontvang je als installateur proactieve foutmeldingen als er een storing dreigt. ‘Je kunt op basis daarvan eerst rustig de situatie uitlezen, een diagnose stellen, de klant op de hoogte stellen dat je langs komt en desnoods ook eerst langs de groothandel om bijvoorbeeld een reserveonderdeel op te halen’, aldus Huibers. ‘Door al die voorkennis ben je altijd een stap voor en kun je gericht actie ondernemen. Van paniekstoringen, direct uitrukken naar de klant en veel heen en weer rijden geen sprake meer. Je werkt veel efficiënter, bespaart tijd en beperkt de overlast bij je klant.’

‘Door al die voorkennis ben je altijd een stap voor. Van paniekstoringen en veel heen en weer rijden is geen sprake meer.’

Voorlichting aan klant over energieverbruik

Een ander voordeel van HomeCom Pro is dat je ook de energieprestatie van een warmtepomp ermee kunt uitlezen. ‘Laatst had ik een klant waar de energierekening omhoog was gegaan’, vertelt Huibers. ‘Mensen denken dan altijd dat dat door het elektriciteitsverbruik van hun nieuwe warmtepomp komt. Met de in HomeCom Pro uitgelezen energieprestatie van hun warmtepomp kon ik aantonen dat dat niet het geval was, en dat dus hun overige huishoudelijke energieverbruik was toegenomen. Ook dat stukje voorlichting haal je dus eenvoudig uit HomeCom Pro.’


Sterke meerwaarde in de dienstverlening

In elk verkoopgesprek legt Huibers uit hoe HomeCom Pro werkt en wat de voordelen voor zijn klanten zijn. ‘Klanten zien het als een sterke meerwaarde van onze dienstverlening in beheer en onderhoud. De combinatie van onze technische kennis en zo’n slimme tool geeft klanten extra vertrouwen. Voor onszelf is het fijn dat als we er zelf even niet uitkomen ook de experts van Nefit Bosch vanuit Deventer via HomeCom Pro met ons mee kunnen kijken en denken. Met de optelsom van onze gezamenlijke kennis en ervaring, komen we altijd tot een goede oplossing.’


‘Klanten zien HomeCom Pro als een sterke meerwaarde van onze dienstverlening in beheer en onderhoud.’

Kwaliteit, betrouwbaarheid, prestaties én slimme tools

Huibers Electra was één van de eerste gebruikers van HomeCom Pro. ‘Als premium partner kiezen we bewust voor Nefit Bosch. Vanwege de kwaliteit, betrouwbaarheid en prestaties van hun warmtepompen, maar óók vanwege de slimme tools en de uitstekende dienstverlening die Nefit Bosch biedt. HomeCom Pro is daar een uitstekend voorbeeld van.’


Begin er gewoon mee

Bij Huibers Electra kunnen ze inmiddels beheer en onderhoud niet meer voorstellen zonder HomeCom Pro. ‘Aan installateurs die nog twijfelen over beheer op afstand wil ik zeggen: begin er gewoon mee. En ontdek in jouw praktijk zelf de voordelen van dat voortdurende proactieve inzicht in de installaties die je hebt geplaatst. Je scoort ermee bij je klanten én je verdient het absoluut terug.’

Nefit Bosch

Auteur / schrijver bij Nefit Bosch